lördag 23 augusti 2008

California Halibut, del 1

I vattnen kring San Francisco simmar en släkting till "vanliga" hälleflundror. De lever på väldigt grunt vatten, har lite mer äggformad kropp och kan ej para sig med den vanliga hälleflundran. I storlek håller de cirka en tiondel av de flundror de flesta av oss är vana med, en 30-kilos är således en trofé. På resa i San Francisco var det självklart att Robert skulle testa att komma i kontakt med dessa fiskar och en tur bokades. Jag inställde mig vid båten i Fisherman's Wharf kring 05.30.
Båten, "The Codzilla". Helt okej båt med trevlig skeppare. De flesta båtar i San Fran är rätt hemska historier med plats för 50 fiskare som bara är ute efter så mycket kött det bara går. Jag delade den för dagen med två andra snubbar.

Utfärd med downtown i ryggen, Angel Island rakt föröver, Alcatraz på styrbord och Golden Gate till babord. Lite filmvibb på det hela.
Utrustningen ombord var feta 30-punds glasfiberpåkar med gamla pennrullar. Jag anade att det kunde vara så och såg till att guiden tog med ett Bass-spö för min räkning. Konstigt nog föredrog folk monolina till detta fiske. Som bete hade vi levande ansjovis som vi köpte på en flytande mack för livebait på vägen ut, sjukt handy!
Första positionen, väst om Alcatraz på stigande tidvatten. 15 meter och lerbotten.

Tyvärr gav denna position inget annat än en pelikan, som under jobbiga former drillades av en av de andra fiskarna ombord. Efter avkrokning fortsatte pelikanen och dess kompisar att terrorisera oss och till slut blev det så jobbigt att vi stack långt norrut, mot California City.

Inga kommentarer: