lördag 23 augusti 2008

California Halibut, del 2

Tämligen omgående fick vi sällskap av ett större stim snabbsimmande sill-liknande fiskar kring båten. Dessa gjorde sitt bästa för att ta våra ansjovisar från kroken när vi släppte ner och vevade upp dem. Efter ett tag lackade jag ur på dem och lät en av dem hugga. Arten hette Jack Smelt och gav rätt bra sprattel i spöet, lite som en superspeedad makrill.
Efter detta fick jag ett segt utdrag på mitt bete och fajtade kort något lite tyngre. Dessvärre klev den misstänkta hälleflundran av men agnet hade tydliga spår av det vi kommit för.

Kort därefter klev denna fisk på och mitt val av spö visade sig smart eftersom jag var övertygad om att jag fajtade något bra mycket större. Ny art och allt det där. Lätt besviken över storleken konstaterade jag ändå glatt att vi kommit rätt.
Efter detta landade de andra snubbarna ett gäng fiskar i samma storlek innan denna obetydligt större klev på hos mig.

Inga kommentarer: